Δωρεάν Μετακίνηση Ανέργων στα ΜΜΜ του ΟΑΣΑ.

rejoin impacthub logoΣτο Ψυρρή υπάρχει μία κοινότητα, όπου η επιχειρηματικότητα απαντάει στα κοινωνικά προβλήματα. Μια κοινότητα όπου άνθρωποι με φρέσκιες ιδέες δουλεύουν με καινοτόμες επιχειρηματικές λύσεις,  προκειμένου να λύσουν τις σημερινές προκλήσεις. Οπότε, αν θέλεις να επιχειρήσεις για να αλλάξεις τον κόσμο, τότε το Impact Hub είναι ο κατάλληλος χώρος για να ξεκινήσεις. Ο Δημήτρης Κοκκινάκης και η Σόφη Λάμπρου μας παρουσιάζουν την κοινότητα τους.

Πως γεννήθηκε η ιδέα για τη δημιουργία του Impact Hub;
Δ.Κ.: Ξεκίνησε από την ανάγκη και την επιθυμία μας να δουλεύουμε σε ομάδες και κοινότητες. Από όταν ήμασταν στην σχολή ασχολιόμασταν με Μ.Κ.Ο., ήμασταν μέλη σε διάφορες κοινότητες νεανικής επιχειρηματικότητας, project σχετικά με την υγεία, την τέχνη κ.α.  Όλη αυτή η ενασχόληση είχε ως αποτέλεσμα να κάνουμε διάφορα ταξίδια και να γνωρίζουμε πολλούς οργανισμούς. Σε ένα από αυτά τα ταξίδια και συγκεκριμένα στη Βραζιλία, γνωρίσαμε δύο από τα παιδιά που ξεκινούσαν τότε το αντίστοιχο ImpactHub στην Μαδρίτη. Για εμάς ήταν μια στιγμή ανακάλυψης. Μας άρεσε πολύ η μεθοδολογία του, η προσέγγιση ότι μια ομάδα ανθρώπων δημιουργούν ένα καινούργιο κόσμο, από την οικονομική πλευρά, περισσότερο ανθρωποκεντρικό, περισσότερο επικεντρωμένο στο περιβάλλον. Αποφασίσαμε λοιπόν να το δούμε από κοντά και κάπως έτσι η Σόφη βρέθηκε στη Μαδρίτη και εγώ στη Βιέννη.

Για ποιο λόγο γυρίσατε στην Ελλάδα;
Δ.Κ.: Για να ξεκινήσουμε το Hub. Αυτό ήταν το σχέδιο μας πάντα. Πήγαμε έξω για να δούμε πως δουλεύει o οργανισμός, να γνωρίσουμε κόσμο, πως χτίζεται αυτό το δίκτυο, τις απαραίτητες μεθοδολογίες. Οι συγκυρίες για να το ξεκινήσουμε στην Ελλάδα ποτέ δεν ήταν ιδανικές, αλλά ήρθε εκείνη η στιγμή που είπαμε ότι είτε το κάνουμε τώρα είτε συνεχίζουμε έξω. Οπότε γυρίσαμε γιατί θέλαμε να το υλοποιήσουμε, από ένα απλό concept να γίνει πραγματικότητα.

Ποια είναι η ιδανική κοινότητα για εσάς;
Δ.Κ.: Είναι αυτή που έχει ένα κοινό σκοπό και κοινές αξίες, αυτή που είναι ανοιχτή στο να μοιραστεί, αυτή που έχει διαφάνεια, αυτή που την ενδιαφέρει να εξελιχθεί τόσο η μονάδα όσο και το σύνολο, κοινότητα είναι όλα εκείνα τα άτομα που έχουν πάθος-ενέργεια, δεν είναι μόνο καταναλωτές αλλά συνεισφέρουν στην εξέλιξη του δικτύου και έχουν πάνω από όλα καλή πρόθεση προς το κοινωνικό σύνολο.

Ο στόχος της  δικής σας κοινότητας ποιος είναι;
Δ.Κ.: Να δημιουργήσουμε μια οικονομία η οποία δουλεύει για όλους. Η οποία θα έχει στο επίκεντρο της τον άνθρωπο και τον πλανήτη και η οποία θα χρησιμοποιεί βιώσιμες και υπεύθυνες πρακτικές. Ο σκοπός είναι να δημιουργήσουμε δομές οι οποίες μπορούν να λειτουργούν αποτελεσματικά και να βρούμε μοντέλα τα οποία είτε λύνουν ένα κοινωνικό πρόβλημα είτε το περιορίζουν. Να κάνουμε εκείνες τις δομές οι οποίες θα λειτουργούν σωστά, θα καλύπτουν τα έξοδα τους, θα είναι κερδοφόρες και θα βασίζονται πάνω σε μοντέλα τα οποία μπορούν να επεκταθούν, να έχουν κοινωνικό αντίκτυπο και να αλλάζουν αρκετά πράγματα στο περιβάλλον.

Η κοινότητά σας πόσα άτομα έχει αυτή τη στιγμή;rejoin impacthub photo2
Δ.Κ.: Αυτή τη στιγμή είμαστε 75 άτομα. Στην κοινότητα απευθυνόμαστε σε άτομα. Μπορεί κάποιος να έρθει αλλά εκπροσωπεί μια ομάδα, μία επιχείρηση, ένα δήμο. Υπάρχουν freelancers, κοινωνικές επιχειρήσεις, stαrt-ups κ.α.

Τι όφελος έχει κάποιος ο οποίος θα επιλέξει να έρθει στο χώρο σας;
Δ.Κ.: Παίρνει το κομμάτι της δικτύωσης, της έμπνευσης γιατί βλέπει πολλούς ομοϊδεάτες να δουλεύουν πάνω στην ίδια κατεύθυνση. Το άλλο είναι το κομμάτι των συνεργασιών. Μπορεί να βρει άτομα με τα οποία μελλοντικά θα συνεργαστούν, να βρει πελάτες, να βρει χρηματοδότηση είτε τοπικά, είτε διεθνώς.

Δεν πρέπει να παραλείψουμε ότι κάθε μέρα “χτίζει” ικανότητες καθώς ως κοινότητα καλούμε experts από το εξωτερικό να μας δείξουν νέες πρακτικές και μοντέλα. Τέλος παρέχουμε υποδομές τις οποίες μπορεί να αξιοποιήσει είτε ως χώρο εργασίας, είτε για να διοργανώσει μια εκδήλωση, είτε για να δείξει τη δουλειά του οnline σε άλλους και συνολικότερα όλα τα προτερήματα ενός χώρου που είναι γεμάτος με νέο κόσμο που επιχειρεί.

Ποια είναι η διαφορά του Impact Hub σε σχέση με άλλους χώρους;
Σ.Λ.: Βασικά μπορεί να πάει και σε άλλο χώρο εάν θέλει. Tο Hub δεν είναι απλά ένας χώρος, αλλά είναι μια κοινότητα, ας πούμε ένα club. Αυτό σημαίνει ότι αυτός που ψάχνει άτομα να έχουν τις ίδιες φιλοσοφίες, την ίδια κατεύθυνση, τις ίδιες αξίες, έχουν παρόμοια προβλήματα ή προκλήσεις στην ανάπτυξη της δράσης τους, ο χώρος εδώ είναι το στέκι τους. Υπάρχουν άτομα της κοινότητας που έχουν το δικό τους γραφείο, δε δουλεύουν εδώ. Όμως χρησιμοποιούν τον χώρο για να κάνουν event, παίρνουν μέρος στις συναντήσεις  της κοινότητας, στα εκπαιδευτικά προγράμματα και συμμετέχουν στις εκδηλώσεις μας.

Εμάς μας ενδιαφέρει να μην είμαστε ακόμα ένας χώρος αλλά εδώ να υπάρχουν προγράμματα που δεν κοιτάνε απλά την επιχειρηματικότητα αλλά την καινοτομία που χρειάζεται η κοινωνική επιχείρηση. Μας ενδιαφέρει να υπάρχει επιχειρησιακή καινοτομία συνδυασμένη με όλα τα παραπάνω. Πως κάνω το marketing μου, ποιο είναι το ακριβές target group μου, ποιο είναι το interaction με το προϊόν μου, τι είναι αυτό που το διαφοροποιεί.

Άρα γιατί να έρθει κάποιος εδώ; Γιατί θέλει να βρίσκεται σε ένα τέτοιο δίκτυο ανθρώπων οι οποίοι θέλουν η δράση τους να είναι δημιουργική και να λύνει κάποιο κοινωνικό πρόβλημα.

Πως μπορεί κάποιος να γίνει μέλος στην κοινότητά σας; Υπάρχει κάποιος στόχος από εσάς στα άτομα που γίνονται μέλη;
Σ.Λ.:  Το πρώτο βήμα είναι να στείλει ένα e-mail αλλά η ουσία βρίσκεται αλλού. Το θέμα είναι αν εμείς είμαστε οι κατάλληλοι για να υποστηρίξουμε κάποιον άνθρωπο ή οργανισμό που έχει το μεράκι να δουλέψει. Δεν θέλουμε να γινόμαστε γραφικοί και ο κόσμος να νομίζει ότι ερχόμαστε ως άλλοι Δον Κιχώτες που θέλουν να αλλάξουν τον κόσμο. Βέβαια δε θέλουμε να φτάσουμε και στο άλλο σημείο και να νοιαζόμαστε μόνο για το πώς θα βγάλουμε λεφτά.

Το πιο σημαντικό είναι να μην έρχονται άτομα τα οποία θέλουν να κερδίσουν από την κοινότητα του Impact Hub και δεν έχουν την διάθεση να δώσουν πίσω.

Σ.Κ.: Τα περισσότερα άτομα που έρχονται είναι συνηδειτοποιήμενοι γιατί είτε έχουν βρεθεί σε μια εκδήλωσή μας, είτε σε κάποιο πρόγραμμα που έχουμε τρέξει.

Από την εμπειρία σας βλέπετε ότι ο κόσμος που ξεκινάει μια επιχείρηση σε τι μορφές στρέφεται;
Δ.Κ.: Οι περισσότεροι ξεκινάνε απλά με την ιδέα και στη συνέχεια καταλήγουν ποια νομική μορφή  κουμπώνει στο μοντέλο τους. Το κομμάτι νομικής μορφής είναι περισσότερο σαν επακόλουθο. Όσον αφορά τα industries είναι ο τουρισμός, η εκπαίδευση και μάλιστα άτυπες μορφές εκπαίδευσης, ότι έχει να κάνει με τον διατροφικό τομέα, υπηρεσίες όπως πλατφόρμες κινητοποίησης πολιτών ή πολιτικής καινοτομίας και τεχνολογία κυρίως στο digital κομμάτι.
Βέβαια να πούμε ότι υπάρχουν και αυτοί που έχουν ήδη νομική μορφή και είναι είτε Μ.Κ.Ο. είτε Ε.Ε. είτε Ι.Κ.Ε.

rejoin impacthub photoΘεωρείτε ότι ο νέος κόσμος αρχίζει να εγκαταλείπει το παραδοσιακό μοντέλο επιχείρησης και στρέφεται σε νέα μοντέλα;
Δ.Κ.: Eίναι ανάγκη των καιρών μας να προχωρήσουμε και να στραφούμε σε άλλα μοντέλα. Τα παραδοσιακά μοντέλα δε λειτουργούν πλέον, το ξέρουμε. Το γεγονός ότι έρχονται από το εξωτερικό μοντέλα και εμείς τα ακολουθούμε δε σημαίνει ότι μπορούμε και να τα αντιγράψουμε, γιατί πρέπει να τα προσαρμόσουμε στην ελληνική πραγματικότητα. Ακόμα και σήμερα υπάρχει ένα πεδίο το οποίο είναι εντελώς ανεξερεύνητο στην αγορά, σε καινούργιες τεχνολογίες, σε τρόπους που αντιμετωπίζουμε τους πελάτες μας, πως κάνουμε τον επαγγελματικό προσανατολισμό. Δεν υποστηρίζουμε ότι η καινοτομία θα τα λύσει όλα γιατί ακόμα χωλαίνουμε σε αυτό τον τομέα αλλά χρειάζεται ένα πάντρεμα των μοντέλων.

Είναι δυνατό όμως μέσα σε αυτό το ασφυκτικό οικονομικό μοντέλο και το ασταθές περιβάλλον που υπάρχει να ξεκινήσει ένας νέος  άνθρωπος μια δική του επιχείρηση;
Σ.Λ.: Δεν είναι οι καλύτερες συνθήκες. Ο πήχης δυσκολίας είναι πολύ υψηλός. Εκεί ακριβώς χρειάζεται να βρει ο οποιοσδήποτε  πως θα καινοτομήσει έτσι ώστε να είναι ανθεκτικός. Πως μέσα σε αυτά τα πλαίσια να βρει που θα δώσει τα λεφτά του, πως θα διαφοροποιήσει το προϊόν του και παρόμοια προβλήματα. Δεν πιστεύουμε ότι επειδή κάποιος έχει μια καλή ιδέα θα έρθει κάποιος τρίτος που θα του δώσει τα λεφτά. Πρέπει αρχικά να επενδύσει ο καθένας στη δική του ιδέα. Το πρώτο κομμάτι που πρέπει κάποιος να ξεπεράσει είναι το κομμάτι της συνειδητοποίησης. Το άλλο κομμάτι είναι ότι πρέπει να βρεις τον κατάλληλο χώρο για να ξεκινήσεις την επιχείρησή σου. Είναι ένα πολύ μεγάλο ρίσκο που χρειάζεται να πάρει κάποιος αλλά χωρίς ρίσκο δε γίνεται και να επιτύχεις.

Δ.Κ.: Να διευκρινίσουμε ότι δεν είναι δύσκολο γραφειοκρατικά, αλλά είναι θέμα πόσο χρόνο μπορεί να αφιερώσει, πόσο δεσμευμένος είναι προς μια κατεύθυνση, πόσο εύκολα μπορεί να βρει πόρους αν δεν έχει τη δυνατότητα να αντλήσει από το προσωπικό του περιβάλλον. Είμαστε σε μια οικονομική στασιμότητα, πολλές επιχειρήσεις δεν παίρνουν ρίσκα, δεν κάνουν κινήσεις, οπότε για κάποιον είναι ανασταλτικός παράγοντας. Για εμένα το βασικό είναι μια επιχείρηση η οποία ξεκινάει να μπορεί να έχει όσο πιο άμεσα έσοδα. Δεν γίνεται να δουλεύεις  τώρα και να έχεις έσοδα μετά από δύο χρόνια.

Έχουμε δει από εσάς να κάνετε πολλές δράσεις. Τι προγράμματα έχετε τρέξει;
Δ.Κ.: To Social Impact Award δύοχρονιές, το Investment Ready, το Academy, το Smart living Challenge και το Scale Program. To Scale ξεκίνησε τέλος Απριλίου, οπότε θα ξαναμιλήσουμε για αυτό τον Μάιο του 2016.

Από τη νέα περίοδο τι να περιμένουμε από εσάς;
Σ.Λ.: Τον Νοέμβριο διοργανώνουμε με ακόμα 4 συνεργάτες (Boy Foundation, ΑΝΕΜΟΣ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ, το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, το SES net) την εβδομάδα κοινωνικής επιχειρηματικότητας, την οποία την πραγματοποιήσαμε πρώτη φορά πέρυσι και θα την ξανακάνουμε φέτος. To Scaling Program όπου μέχρι τον Σεπτέμβρη θα βρούμε εκείνες τις επιχειρήσεις που θα τις βοηθήσουμε να επεκταθούν και παράλληλα θα προσπαθήσουμε με τα υπόλοιπα 8 Impact Hub να μεταφέρουμε την εμπειρία από καινούργια μοντέλα επιχειρηματικότητας και σε αυτό το πλαίσιο θα υποστηρίξουμε επιχειρήσεις που είναι έτοιμες να κάνουν το παραπάνω βήμα. Τέλος το Academy το οποίο είναι ένα πρόγραμμα ενδυνάμωσης κοινωνικών επιχειρήσεων θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβρη ο 2ος κύκλος και θα διαρκέσει μέχρι τον Δεκέμβριο.

Από εσάς να περιμένουμε να δούμε Impact Hub στην επαρχία;
Δ.Κ.: Νομίζω το χρειαζόμαστε. Είναι στα σχέδια μας αλλά ακόμα είναι σε ένα πλάνο που έχουμε. Πρώτιστα επιδιώκουμε να μεγαλώσουμε το κτίριο μας, τις υποδομές μας, να μεγαλώσει η ομάδα μας. Φέτος προσπαθήσαμε η ομάδα μας να είναι ευέλικτη και να πηγαίνει σε άλλες πόλεις και κάπως έτσι βρεθήκαμε στη Θεσσαλονίκη, στην Πάτρα, μέλη της ομάδας μας συμμετείχαν στο Cruise In, πήγαμε στην Κρήτη.  Άρα από εμάς να περιμένετε αρκετές αλλαγές και πολλές δράσεις οπού ο καθένας μπορεί να έρθει.

Αποστόλης  Ζαβιτσάνος
Υπεύθυνος Δημοσιογραφικής Τεκμηρίωσης
rejoin skywalker logo

Μοιραστείτε το

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας.
Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookie.